Ce sunt antioxidanții, cum acționează și de unde putem să-i procurăm? Ghid de sănătate modern

Antioxidanții sunt parte esențială a sănătății optime. Atât medicina modernă, cât și cea tradițională, acceptă ideea unui aport adecvat de antioxidanți, fie pe cale naturală sau prin suplimente, pentru o viață echilibrată.

Unul dintre cele mai importante procese ale vieții are ca efect secundat deteriorarea celulelor. Această deteriorare se produce din cauza oxigenului, care are proprietate oxidantă în corpul uman. Pentru a înțelege mai bine acest proces și cum poate fi el combătut, trebuie, în primul rând să înțelegem ce sunt antioxidanții și modul în care acționează ei.

Ce este un antioxidant?


Un antioxidant este o substanță chimică, ca oricare alta, care are rolul de a stopa sau contracara efectul oxigenului, adică oxidarea celulelor. de asemenea, antioxidanții pot fi atât un nutrient, adică vitamine, cât și enzime, adică proteine.

Unul dintre principalele puncte slabe ale organismului uman este că odată cu înaintarea în vârstă, corpul uman își peirde capacitatea de a produce antioxidanți. Aceasta capacitate trebuie compensată atât prin alimentație, adică o viață echilibrată și sănătoasă, iar atunci când nu se poate, prin suplimente. Pentru a înțelege rolul extrem de important pe care îl au antioxidanții, trebuie să înțelegem cum funcționează radicalii liberi.

Ce sunt radicalii liberi și cum acționează?


Radicalii liberi sunt ioni foarte reactivi, cu durată scurtă de viață și instabili, care au nevoie de un electron care să se stabilizeze. Biogerontologul Denham Harman a fost primul care a descoperit conceptul de radicali liberi în 1954, în timp ce făcea cercetări pentru a explica procesul de îmbătrânire.

Radicalii liberi sunt compuşi chimici secundari, rezultaţi:

  •  fie în urma unor procese normale ale corpului precum digestia şi respiraţia
  • fie sunt formaţi de către radiaţiile ultraviolete şi ionizante, ozon, cadmiu, plumb, mercur, arsenic, anumite medicamente şi droguri, şocuri termice, fum de ţigară, substanţe poluante din atmosferă.

Radicalii liberi provin din alimente, alcool, fumul de țigară, lumina soarelui, substanțele chimice, radiația cosmică și cea produsă de om. Așadar, ei se găsesc peste tot și este inevitabil ca ei să nu ajungă în organismul uman. Din acest motiv, ei trebuie contraatacați prin orice metode, pentru ca un echilibru să se instaleze în organismul nostru.

Moleculele radicalilor liberi se caracterizează prin lipsa a unui sau mai multor electroni. Procesul biologic împinge aceste molecule să se completeze și ele atacă celulele complete. Procesul este cunoscut sub numele de oxidare sau chiar rugină biologică. În acest sens, radicalii liberi fură electronii proteinelor din organism și strică modelele celulare, care în cele din urmă afectează întreaga structură a ADN-ului. Efectul este unul devastator și este comparat de specialiști precum un efect al unui bulgăre de zăpadă, care atunci când se rostogolește adună din ce în ce mai multă zăpadă. Moleculele stricate sunt de fapt zăpada de pe bulgăre, iar efectul este unul în lanț, care nu poate fi oprit decât prin administrarea de antioxidanți, care au magnificul rol de a elimina radicalii liberi.

Radicalii liberi influențează serios ADN-ul, împiedicând duplicarea acestuia, interferând cu întreținerea acestuia, provocând fisuri sau modificări ale structurii prin reacția cu bazele ADN. Radicalii liberi sunt asociați cu peste 60 de boli diferite, printre care:

  • Cancer
  • Parkinson
  • Alzheimer
  • Cataractă
  • Arterioscleroză

Cum anihilează antioxidanții radicalii liberi?


Procesul este mai simplu decât pare. Antioxidanții sunt donatori de electroni. Odată aceștia ajuns în organism, pur și simplu îi completează pe radicalii liberi. Aceștia din urmă nu mai sunt nevoiți să atace celulele pentru că devin compleți. Așadar, prin orice mijloace, trebuie să introducem în corpul nostru antioxidanți, iar procesul se va completa de la sine, iar sănătatea noastră nu va avea deloc de suferit.

În absenta unui aport adecvat de antioxidanți pentru a zdrobi radicalii liberi, există riscul de stres oxidativ, ceea ce duce la o deteriorare accelerată a organelor și țesuturilor.

Beneficii ale antioxidanților


Pe lângă faptul că completează radicalii liberi, antioxidanții mai au o serie de beneficii pentru sănătatea noastră:

antioxidanti

  1. Efectul de scut – antioxidanții se așează pe structura ADN, pe care o protejează de potențialele atacuri ale radicalilor liberi
  2. Repararea moleculelor deteriorate – antioxidanții nu doar că pot completa radicalii liberi, dar pot repara și moleculele deteriorate de aceștia din urmă.
  3. Stimulează genele – genele au capacitatea de a produce antioxidanți endogeni și antioxidanții pot stimula accelerarea acestui proces.
  4. Atacă celulele canceroase – antioxidanții determină celulele canceroase să se sinucidă și astfel echilibrul este menținut în organism.

Tipuri de antioxidanți – din alimentație


Antioxidanţii aduşi prin alimentaţie sau medicaţie sunt:

Vitamine: A,C, E, B12, acidul folic (B9), acidul nicotinic (B3) şi riboflavina (B2). Minerale: seleniu, zinc, cupru, fier, magneziu. Fac parte din sisteme enzimatice cu rol antioxidant. Singure, aceste minerale nu îndeplinesc nicio funcţie antioxidantă în corpul uman.

Compuşi de natură vegetală (fitonutrienti):

  • carotenoide (licopen, carotene, luteina)
  • fitati (acidul fitic),
  • flavonoide,
  • izoflavonoide,
  • compuşi organici cu sulf,
  • polifenoli (resveratrol).

Surse naturale de unde ne putem procura antioxidanții


Cărțile de specialitate, cât și nutriționiștii, susțin că antioxidanții se pot procura în principal din hrană. Această hrană trebuie să fie curată, adică nemodificată genetic și fără substanțe chimice ajutătoare în procesul de creștere. Iată o listă cu câteva dintre fructele și legumele cu un conținut ridicat de antioxidanți:

antioxidanti

  • fructele – fructe de pădure, cireșele, merele, ananasul, în general fructele colorate puternic.
  • legumele – același principiu care se aplică și fructelor
  • vinul roșu
  • uleiul de măsline extravirgin (atenție cele mai multe tipuri de ulei de măsline din magazine nu este pur, el este contrafăcut și nu corespunde standardelor clasice)
  • germenii de grâu
  • plantele medicinale
  • spirulina – sub orice formă
  • ceaiurile verzi și negre

Alte surse de antioxidanți se regăsesc în Vitamina C și E. Unii experți nu recomandă suplimentele tradiționale de vitamina C și susțin că suplimentele din farmacii trebuie evitate pe cât posibil.

Alte metode prin care ne protejăm de radicalii liberi


Una dintre principalele probleme ale radicalilor liberi este că nimeni nu știe câți antioxidanți trebuie să includem în hrana noastră de zi cu zi. Dacă în tinerețe organismul produce antioxidanți, atunci este recomandat ca odată cu trecerea anilor să mărim consumul de alimente cu un conținut mare de antioxidanți. Cât? Nu se poate spune cu exactitate și din acest motiv fiecare trebuie să aleagă cât este mai bine pentru corpul său.

O altă recomandare este să consumăm fructele și legumele de sezon. Niciodată pe cele aduse din import, despre care s-au scris atât de multe lucruri negative. Legumele și fructele de sezon trebuie cumpărate de la producătorii locali și trebuie evitate cele aduse de peste mări și țări.

O altă metodă recomandată este să evităm să ne expunem organismului radicalilor liberi exteriori, cum ar fi poluarea sau șocurile termice. O viață sănătoasă nu se poate desfășura într-un oraș unde poluarea depășește limitele suportate de corpul nostru și nu de cele impuse prin lege.

De asemenea, consumul de alcool și fumatul sunt două obiceiuri care dau naștere radicalilor liberi. Eliminarea acestor vicii este extrem de importantă, iar dacă nu se poate, trebuie compensate cu un aport ridicat de antioxidanți.

⇒Dacă ți-a plăcut articolul nostru nu uita să ne dai un Like la Pagina de Facebook și astfel vei fi abonat la cele mai bune articole din domeniu!⇐

Citește și