Cum se păstrează vitaminele în legume când sunt gătite?

Pentru a înțelege tehnica esențială a gătirii legumelor și implicit păstrarea vitaminelor, trebuie să urmați pașii de mai jos. În acest fel, veți mânca sănătos, chiar și atunci când legumele sunt fierte.

Legumele furnizează corpului nostru vitamine care sunt esenţiale pentru funcţiile corpului. Structura lor fibroase ajuta la digestie şi sunt sărace în calorii, iar majoritatea legumelor sunt ideale pentru consumul nostru zilnic, asigurând un stil de viaţă sănătos, dar ne ajută şi la pierderea în greutate.

Conform experţilor din străinătate, prin gătitul alimentelor putem distruge nutrienţii din legume, “alungând” astfel de noi şi copii noştri, toate beneficiile oferite de acestea. Metodele adecvate de gătit asigura conservarea nutrienţilor şi îmbunătăţirea stării de sănătate a familiei noastre.

Cum se păstrează vitaminele în legume când sunt gătite?


1. Încercaţi trucurile de gătit legume atunci când reţeta va permite. Scufundaţi legumele tăiate în apă fierbinte sau puneţi-le într-o tigaie de copt, astfel va pierde mai puţini nutrienţi. Dacă aveţi nevoie să tăiaţi legumele, faceţi-o în bucăţi foarte mici. În acest mod ele se vor supraîncălzi şi vor elimina rapid nutrienţi, dar în cantităţi mai mici, decât în cazul în care vom tăia en-gros.

2. Dacă este posibil, nu decojiţi legume. Dacă situaţia nu va permite acest lucru, decaojiti cât mai subţire posibil, prin utilizarea curăţătoarelor speciale în loc de un cuţit. Bogăţia legumelor în nutrienţi se afla doar sub “pielea” lor.

3. Puneţi legumele alese într-o strecurătoare înainte de gătire pentru a le spăla bine cu apă la temperatura camerei. Spălaţi legumele din nou, doar înainte de a le tăia. Acest lucru va preveni pierderea de vitamine solubile în apă.

4. Gătiţi legumele la abur sau la foc mic. Dacă gătiţi la abur, aranjaţi legumele peste coşul de aburi stabilit deasupra apei. Dacă le fierbeţi, acoperiţi legumele cu apă şi se ajustează focul la mediu. Apa poate forma bule mici, dar nu lăsaţi să fiarbă.

Legume-prajite

5. Stocaţi apa în care aţi gătit legumele. Indiferent ce metodă aţi folosit pentru gătit, apa are întotdeauna o parte din nutrienţi legumelor. Folosiţi apa ca o bază pentru sosuri, supe şi tocane.

6. Fierbeţi legumele la abur în loc să le prăjiţi. Profitaţi de un sote rapid, care este preparat doar cu un pic de ulei într-un wok. În acest fel, legumele sunt sigilate şi asfel îşi depozitează substanţele alimentare. Şi ţineţi minte, legumele tăiate se gătesc mai repede!

7. Evitaţi legumele prăjite, mai ales dacă le tăiaţi. Dacă doriţi să coaceţi cartofi sau alte legume rădacinoase, puneţi-le într-o tavă mare, apoi se acoperă cu folie. Nu scoateţi folia pe parcursul întregului proces de coacere.

Beneficiile legumelor crude


Gătitul distruge o parte din valoarea nutriţională a legumelor crude. Cel mai bun mod de a-l sluji este într-o formă brută. Desigur, unele reţete au nevoie de legume care urmează să fie fierte. În acest caz, utilizaţi instrucţiunile de mai sus.

Unele metode de gătit reţin mai mult din vitaminele legumelor, comparativ cu alte metode. Cel mai bun mod de a găti legume este la abur, sau fierte în apă fierbinte. Gătind prin alte metode în afară de cel specificat, distrugeţi o mare parte din vitamine.

Evitaţi să gătiţi în apă clocotită


Cel mai mare vinovat pentru pierderea de vitamine din legume este gătitul în lichid. Lichidul absoarbe vitaminele. Unele metode de gătit prin fierbere este acceptabilă, de exemplu, în pregătirea supelor de legume, deoarece folosiţi apa în care legumele au fost fierte.

Legumele se prajiesc până când sunt complet moi, dar în felul acesta se “distrug” o parte din conţinutul de vitamine. Deci, dacă vreţi să gătiţi o friptură într-o duminică, înlocuiţi legumele prăjite cu compot (fierte).

Atenție!
Pentru a preveni pierderea de vitamine, serviţi legumele cât mai curând posibil după ce le-aţi gătit.

Citește și