Omega 3, Doctorul inimii şi al vaselor de sânge

Omega 3 este un acid gras benefic sănătății omului. El poate fi procurat din numeroase surse și produc un adevărat echilibru pentru sănătatea organelor. Acizii grași, Omega 3, 6 sau 9 mențin sănătatea sistemului cardiovascular și reglează sistemul nervos.

Ce sunt acizii graşi Omega 3?


Acizii graşi Omega 3 sunt de trei tipuri: DHA (acid docosahexaenoic), EPA (acid eicosapentaenoic) şi ALA (acid alfa-linolenic). ĂLA nu poate fi sintetizat de către organism, iar ceilalţi doi au nevoie de ALA pentru a fi sintetizaţi. Cantitatea zilnică necesară variază între 0,8 şi 1,2 grame pe zi pentru ALA şi între 0,3 şi 0,6 grame pe zi pentru EPA plus DHA (considerate împreună).

Consumul a 40-60 de grame de somon sau hering este suficient pentru a asigura necesarul zilnic de Omega 3. La fel, doza zilnică de Omega 3 poate fi obţinută din 15-22 de grame de nuci sau dintr-o linguriţă de ulei de în. Aceşti acizi sunt polinesaturati, cu lanţ lung, derivaţi din acizii linoleic, linolenic şi oleic. Se găsesc peste tot în organism. Ei sunt esenţiali pentru sănătate, dar nu pot fi fabricaţi de către corpul omului. De aceea, trebuie obţinuţi din alimentaţie.

Mai există şi acizi graşi Omega necesari organismului, dar nu neapărat esenţiali, pentru că organismul poate sintetiza mici cantităţi în prezenţa acizilor graşi esenţiali. Organismul are nevoie de ambele categorii de Omega pentru a repara membranele celulare, pentru a-şi prelua substanţele nutritive la nivel celular şi a elimina reziduurile din celule. Iată câteva simptome ale deficientei de acizi graşi Omega 3: memorie slabă, piele uscată, probleme cardiovasculare, depresie şi stres.

Doctorul inimii şi al vaselor de sânge


Dintre acizii graşi esenţiali nesaturaţi, cei de tip Omega 3 se dovedesc a fi „vedetele“ noilor tipuri de tratamente pentru prevenirea şi chiar vindecarea afecţiunilor cardiovasculare, în hipercolesterolemie, hipertensiune arterială, îmbătrânire celulară, afecţiuni psihice. Mai pot ajuta şi la uşurarea durerilor cauzate de artrită reumatoida. Simptomele se pot diminua după 3 luni de folosire regulată a unui supliment cu Omega 3 din ulei de peşte. Cel mai important beneficiu de pe urmă acidului Omega 3 este efectul său asupra sistemului cardiovascular.

Previne şi stopează evoluţia bolilor coronariene, deteriorarea vaselor de sânge. Are şi rol antioxidant, împiedicând degradarea vaselor sanguine. Omega 3 protejează inima de efectele negative ale poluării (gaze de eşapament). Populaţiile consumatoare de peste gras ( eschimoşii, japonezii) au cel mai mic număr de cardiaci din lume ( la eschimoşi, bolile de inima sunt aproape necunoscute) şi înregistrează un număr infim de infarcturi.

Sursa efectului protector este uleiul de peşte, bogat în acizi graşi Omega 3. Aceeaşi acizi previn îngroşarea sângelui şi a arterelor, datorită hormonului numit prostaglandina. Micşorează nivelul de trigliceride (grăsimi) în sânge, în timp ce măreşte nivelul de HDL colesterol (cel bun). Omega 3 potenţează acţiunea substanţelor anti-inflamatoare stopând astfel arterioscleroză. A dat rezultate bune şi în tratarea unor boli că că astmul, dismenoree, scleroza multiplă, epilepsie, lupus şi în prevenirea respingerii organelor transplantate. Omega 3 reduce riscul apariţiei diabetului de tip 1 cu 55 %.

Antidepresiv valoros


Acizii benefici Omega 3 au rol important în reglarea unor procese majore de la nivelul creierului. Ei există în creier în concentraţie mare (60% din masa creierului), având rol esenţial în performanţele memoriei. sunt implicaţi în schimburile metabolice ale celulelor nervoase, în răspândirea impulsurilor nervoase. împiedica degradarea psihică. Un rol special îl deţine DHA, denumit şi „acidul gras al creierului“. Omega 3 combate depresia, restabileşte optimismul.

Persoanele care au un nivel scăzut de acizi Omega 3 în organism sunt negativiste, impulsive şi prezintă un risc crescut de a suferi de depresii. Un studiu realizat în China a arătat ca uleiul de peşte are efecte benefice asupra schizofreniei şi hiperactivităţii. Aceşti acizi benefici reuşesc să ofere un echilibru celor cu accese de depresie sau de furie, dar şi în deficitul de atenţie, procese de îmbătrânire a creierului său în unele psihoze. Persoanele suferinde de Alzheimer prezintă un mare deficit din aceste substanţe nutritive valoroase.

Alte efecte ale carentei de Omega 3: deficit de atenţie, hiperactivitate, dislexie. Se pare că funcţionarea optimă a creierului uman se realizează atunci când e satisfăcută proporţia de 1:1 între cantităţile de Omega 3 şi Omega 6. în timp ce se dezvolta în uter, fătul consuma mari cantităţi de Omega 3 din rezervele mamei, pentru formarea sistemului nervos. Copiii ai căror mame au consumat suficient ulei de peşte, au un coeficient de inteligenta ridicat. Laptele matern conţine Omega 3, copiii alăptaţi la sân se dezvoltă neurologic absolut normal, fapt ce nu e întotdeauna valabil şi în cazul celor alimentaţi cu lapte praf.

Protejează vederea şi combate metastazele


Cercetările au demonstrat că Omega 3 are efect protector împotriva mai multor tipuri de cancer: de sân, de prostată şi al intestinului gros. Acizii graşi Omega 3 au proprietatea de a împiedica angiogeneza, determinând autodistrugerea celulelor canceroase. S-a demonstrat că femeile care consumă zilnic acizi graşi Omega 3 prezintă un risc cu 25% mai mic să aibă cancer la sân. Cancerul de colon poate fi prevenit prin consumul de acizi graşi esenţiali, lucru constatat la eschimoşi, care au o rată foarte scăzută a acestei maladii. mâncând peste doar de două ori pe săptămână, şansele să se dezvolte cancer colorectal sau cancer al tractului digestive scad cu 50%.

Consumul zilnic de Omega 3 încetineşte progresia cancerului, atunci când tumorile au apărut deja, fiind un redutabil duşman al metastazelor. De asemenea acizii graşi Omega 3 protejează pielea, ajuta în insuficientă renală şi ciroza hepatică. Combat efectele nocive ale fumatului. Ajută la creşterea nivelului de calciu din organism, depunerea de calciu în oase, îmbunătăţeşte rezistenta osoasă, împiedicând apariţia osteoporozei. Mărire aportului de acizi graşi esenţiali Omega 3 ameliorează simptomele dermatitei atopice, o formă de alergie cauzată de imunitatea slăbită. Retina conţine o cantitate importantă de acizi DHA. La sugari, lipsa acizilor DHA afectează acuitatea vizuală, capacitatea ochilor de a distinge detalii fine. Dieta bogată în Omega 3 protejează şi vederea persoanelor în vârstă. Acestea pot suferi de degenerescenta maculară (tulburări grave de vedere sau chiar orbire), dacă au deficit de Omega 3.

Peştele, sursa numărul 1 de Omega 3


Omega 3 poate ajunge în organism prin alimentaţie. Sursele naturale sunt vegetale şi animale. Peştele gras este cel mai indicat, în special heringul, somonul, macroul, sardelele, tonul. Peştele gras reprezintă o sursă mai puţin concentrată de Omega 3 faţă de sursele vegetale de top, însă calitatea acidului gras din peşte este superioară: peştele conţine EPA şi DHA, pe când vegetalele conţin ALA. Pe de altă parte, peştele trebuie preparat termic, procedura care distruge acizii Omega 3. Iar speciile de peste bogate în Omega 3 sunt aceleaşi care conţin mercur. Excepţia o constituie somonul, deoarece consumăm somon de crescătorie. Totuşi, nici peştii de crescătorie nu mai sunt 100% sănătoşi, deoarece sunt hrăniţi cu hormoni.

Mai conţin Omega 3 şi păstrăvul de lac, algele, moluştele. Cu cât peştele este mai gras, cu atât are mai mult Omega 3. Este bine să îl fierbeţi, să îl coaceţi la cuptor sau să-l pregătiţi pe grătar. Dacă aveţi îndoieli cu privire la calitatea acestora, puteţi folosi suplimente de ulei de peşte, cu aceleaşi beneficii asupra organismului că produsele proaspete. Unii aleg suplimentele şi fiindcă nu agreează gustul peştelui. Supermarketurile comercializează şi produse cu adaosuri de Omega 3: lapte, iaurt, paste făinoase, sucuri de portocale. Mai bine încercaţi sursa originală de Omega 3.

Citește și